Friday, January 1, 2010

Hooke's Law 2010 (F=-kx)


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


Dialah penentu hidup mati seseorang itu . Penentu jodoh pisah seseorang itu . Penentu kejayaan dan kegagalan seorang itu . Benar, Allah menentukan semua itu pada kadar mana hamba-Nya berusaha ke arah sesuatu. Andai dia inginkan kejayaan, maka Allah akan perhati sejauh mana usahanya. Apabila sampai takat usahanya yang pada Allah hamba-Nya itu layak di berikan kejayaan, maka semudah itu Allah memberikan apa yang dia inginkan.

Tapi dengan syarat, hamba-Nya sampai takat usaha yang dia layak menerima apa yang di pinta.

Saya teringat salah satu sub-topic dalam peajaran fizik saya tahun lepas. Hooke's Law namanya. Ia adalah satu kaedah dalam pengkajian ke'anjalan' sesebuah spring itu.

Bagi
mereka yang sudah mempelajari mungkin mudah sikit untuk memahami entri saya kali ni.

Tahun ini adalah tahun terakhir saya di sekolah menengah.
Suka untuk saya berkongsi suatu analogi mudah.

Ibaratkan spring di sebelah kiri ini sebagai takat kejayaan kita. Lagi panjang ia maka lagi dekat kita dengan kejayaan kita atau matlamat yang ingin di capai.

Syarat untuk mendapatkan panjang yang berganda tentu sekali, perlukan lebih berat. Pemberat pula saya ibaratkan sebagai usaha kita.

Lebih banyak usaha kita , maka semakin jauh kita pergi ke arah matlamat yang ingin kita capai.

Tetapi bagaimana pula jika ada dua spring atau lebih? Atau dalam erti kata lain , kita ada lebih dari satu matlamat? Belajar , anak buah , sukan , dan lain-lain?

Kalau dalam hukum spring, sekiranya berat yang sama diletakkan pada satu spring diletakkan pada dua spring, maka kedua2 spring tersebut hanya akan stretch separuh dari sepatutnya...


Atau dalam erti kata lain, kedua2 matlamat kita akan bergerak perlahan sedikit jika usaha yang samdigunakan pada satu matlamat di gunakan untuk dua matlamat.

Pening?

Tidak mengapa, apa yang saya cuba sampaikan sebenarnya secara ringkasnya adalah , kita punya banyak matlamat untuk setiap tanggungjawab kita. Jadi, sekiranya kita mempunyai banyak matlamat, kita perlukan berlipat kali ganda usaha untuk mencapai setiap matlamat kita!

Tapi...

Kita sedar bahawa kita tidak punya banyak masa dalam hidup ini. Jadi nak tak nak kita perlu teliti kan matlamat mana paling penting dan paling perlu kita dahulukan dan lebihkan usaha kita.

Semoga di tahun ini kita tidak sia-sia kan usaha kita pada terlalu banyak benda sehingga terlepas dari mengutamakan yang patut didahulukan usaha kita ke arahnya...


"andai di cabut beban pada sesuatu spring itu, maka ia tentu akan kembali kepada bentuknya dahulu, kecuali spring yang sudah melepasi takat anjal dia..."


SELAMAT BERAMAL

No comments: